Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


51-es körzet

area51googleearth.jpgAz 51-es körzet (angolul Area 51) egy amerikai katonai bázis beceneve, amely Nevadában található, az Amerikai Egyesült Államok nyugati részén. A terület a Groom Lake nevű kiszáradt tóban terül el, melynek déli részén egy nagy területű titkos katonai repülőtér van. A katonai bázis elsődleges célja a kísérleti repülőgépek és fegyverek tesztelése és fejlesztése.

Többen állítják, hogy a területen földönkívüli kísérleteket végeztek, mások szerint kémrepülőgépeket teszteltek itt. Eddig egyik elméletet sem tudták igazolni.

A bázis az Amerikai Egyesült Államok Légierejének hatalmas Nevada-i Teszt és Gyakorló Terület körzetébe esik. Habár a létesítményt a 99. Air Base Wing irányítja a Nellis légitámaszpontról, úgy tűnik, hogy a Légierő Repülési Tesztközpontjának (Air Force Flight Test Center, AFFTC) egyik bővítménye, amely az Edwards légitámaszponton van a Mojave-sivatagban. A sivatag a Groom-tól körülbelül 300 km-re délre fekszik, így a bázist Air Force Flight Test Center néven is hívják (3-as különítmény).

Gyakran a Dreamland(Álomvilágnak,Álomföldnek), Paradise Ranch[5][6] Home Base, Watertown Strip és Groom Lake[7] neveket is használják a bázisra, ill. a legújabb kifejezés a Homey Airport.[8] A terület a Katonai Műveleti Terület része, és a körbehatárolt repülőteret is annak részeként azonosítják (R-4808N[9]), a katonai pilóták a tiltott terület feletti légteret pedig "The Box"-nak ("A Doboz") hívják.

Az körzetben maguk végzik a kísérleteket.

Földrajzi adatok

Az 51-es körzet egy nagyjából 155 km² alapterületű földterület, amely az Amerikai Egyesült Államok Nevada államának Lincoln megyéjében található. A körzet a 12 140 km² területű Nellis légibázishoz tartozik, nagy részén az Emigrant-völgyben terül el, amelyet a Groom és a Papoose hegyláncok vesznek körbe. A két hegylánc között fekszik a nagyjából 5 km átmérőjú Lake Groom, egy kiszáradt sóstó.

A tó délnyugati részén egy nagyméretű légibázis található. A tó kiszáradt medrét két több kilométeres kifutópálya szeli át.

Az 51-es körzet határos a nevadai atomkísérleti telep (Nevada Test Site, NTS) Yucca Flats területével, ahol az amerikai Energetikai Minisztérium számos atomkísérletet hajtott végre. A Yucca Mountain atomfegyverbunkere nagyjából 64 km-re délnyugatra található a Groom Lake-től.wfm_area_51_landsat_geocover_2000.jpg

Maga az 51-es körzet megnevezés megkérdőjelezhető, mivel csak az NTS régebbi térképein szerepel, ugyanakkor a nevadai atomkísérleti telep többi területét is hasonló módon számozták. A modern térképeken általában a „Nellis Air Force Bombing and Gunnery Range” kifejezés szerepel, ami a Nellis légibázis lőterét jelzi.

A terület kapcsolódik az NTS belső úthálózatához, és burkolt utak vezetnek északnyugat felé Mercury-ba illetve nyugatra, a Yucca Flats-re. A kiszáradt tómedertől északkeletre vezet a Groom Lake Road. Ez a széles, jó minőségű út a Jumbled Hills egyik hágóján halad át. A Groom Lake Road korábban a Groom-medencében található bányákhoz vezetett, de a bányák bezárása óta az utat tovább bővítették. A kígyózó út egy biztonsági ellenőrzőpont mellett is elhalad, bár a bázis körüli lezárt terület ennél messzebbre, keleten ér véget. Azokat a meggondolatlanokat, akik gyalog mennek nyugat felé a Groom Lake Roadon, először a hágót körülvevő hegyekről veszik észre az őrök, több kilométernyire az ellenőrzőponttól. A lezárt területet számtalan figyelmeztető tábla veszi körül: „Fényképezni tilos” illetve „Belépni életveszélyes”. A területet elhagyó Groom Lake Road kelet felé halad tovább, ahol eléri a Tikaboo-völgy alját. Több, távoli ranch-hez vezető földút csatlakozik a betonútba, mielőtt az Rachel kisvárosától délre eléri a 375-ös országutat. Ennek az útnak 1996. április 18-án Bob Miller nevadai kormányzó hivatalosan is az "Extraterrestrial Highway", azaz "földönkívüliek országútja" nevet adta [10], miután az ufórajongók évtizedeken át így hívták.

A Groom Lake operatív tevékenységei

A Groom Lake nem egy hagyományos légibázis, és általában nem elsővonalbeli egységeket helyeznek ide. Úgy tűnik, hogy a bázis főbb feladata az új repülőgépek kifejlesztése, berepülése, illetve ezek pilótáinak kiképzése. Amint ezeket a repülőgépeket az amerikai légierő haderőbe állítja, a gépeket hagyományos légibázisokról üzemeltetik. Beszámolók szerint a Groom Lake-i bázison kisszámú szovjet tervezésű repülőgép is helyet kapott, melyekhez különféle módon jutottak hozzá. Ezeket a gépeket állítólag elemzésekre és kiképzési feladatokra használják.

A bázison dolgozók nagy része, úgy tűnik, a Las Vegas-i McCarran nemzetközi repülőtérről ingázik néhány piros-fehér színű, de légitársaság megjelölése nélküli Boeing 737-es utasszállítón. A gépek akár napi ezer embert is tudnak Las Vegas és a bázis között szállítani, és általában a „Janet” hívónevet használják (például "Janet 6"). Állítólag egy kifehérített ablakú busz is szállít utasokat a Groom Lake Road mellett, melyen az a kisszámú alkalmazott utazik, akik az NTS határán túl élnek (bár az nem nyilvánvaló, hogy ezek az emberek a Groom Lake bázison dolgoznak-e vagy pedig az NTS más létesítményein.)

A hidegháború során szovjet műholdak fényképeket készítettek a Groom Lake-ről, de ezekből csak általános információk derülnek ki. A képeken semmi különleges nem látszik – légibázis, kifutópálya, hangárok stb. A képek alapján semmi nem támasztja alá a hatalmas, földalatti bunkerekről terjengő mendemondákat. A később készült polgári műholdas fényképeken annyi kivehető, hogy a bázis tovább terjeszkedett, de a felszínen semmi különleges nem látható.

Az amerikai kormány álláspontja

Az amerikai kormány hivatalosan nem ismeri el a Groom Lake bázis létezését, de nem is tagadja. A szomszédos Nellis lőtérrel ellentétben a területet körülvevő részre polgári repülőknek és a legtöbb katonai repülőnek is tilos a berepülés. A területet radarállomások és földbe rejtett mozgásérzékelők őrzik – a hívatlan vendégeket helikopterek és fegyveres őrök fogadják. Ha véletlenül a Groom Lake körüli tiltott légtérbe repülne, még a Nellis lőtéren gyakorlatozó katonai pilótákat is hosszas faggatásnak vetnék alá a katonai hírszerzés ügynökei.

Maga a bázis az amerikai kormány egyetlen térképen sem szerepel. Az amerikai földmérési hivatal, a USGS topográfiai térképein csak a rég elhagyatott Groom-bánya szerepel. A polgári repülés térképein a terület egy hatalmas tiltott zóna, melyet a Nellis lőtér részeként tüntetnek fel. Bár hivatalosan már feloldották a titkosítás alól a Corona kémműhold által készített fényképeket, az 1960-as években készült negatívokból a kérdéses területet kivágták. A USGS Terra nyilvános hozzáférésű műholdképeit 2004-ben eltávolíttatták a webszerverekről (mint például a Microsoft Terraserveréről – Terraserver kép). Nem amerikai forrásból származó képek azonban továbbra is cenzúrázatlan formában érhetők el – többek között ilyen a nagy felbontású orosz műholdak képe, illetve a kereskedelmi rendeltetésű IKONOS és Landsat műholdak képei is. Ezek a képek az interneten könnyen fellelhetők.

A bázis a közelmúltban több környezetvédelmi és munkaügyi per alperese is volt. A bázison dolgozók több pert is indítottak az ott található veszélyes hulladékokkal kapcsolatban, ám 2002-ben és 2003-ban is egy elnöki határozat mentette fel a légierő nevadai, Groom Lake közelében található helyszínét a környezetvédelmi bevallás alól. Csupán ez az egyetlen implicit kijelentés utal arra, hogy az amerikai kormány bármilyen más módon ismerné el a Groom Lake bázist, mint ha az csupán a Nellis lőtér egy másik létesítménye lenne.

Nevada állam kormányzata felismerte, hogy a bázist léte körül jelentős folklór alakult ki, ezért az amúgy elhagyatott terület turisztikai potenciálját kiaknázandó, a közeli Rachel kisváros mellett elhaladó 375-ös út egy részét „Extraterrestrial Highway”-nek, azaz "földönkívüliek országútjának" nevezte el, és gondosan illusztrált úttáblákat helyezett ki.

A területen (egyesek szerint a terület mellett) felfedezett „kirándulókat” általában fegyveres őrök - állítólag az EG&G hadiipari cég alkalmazottai - tartóztatják fel, majd átadják őket a Lincoln megyei sheriffnek. A tiltott területre való behatolást általában nagyjából 600 dolláros pénzbírsággal honorálják, bár egyes látogatókat és újságírókat állítólag az FBI ügynökei is felkerestek.

Bár a bázison található szövetségi létesítményekre nem vonatkoznak az állami és a helyi adók, ez alól a bázison működő magáncégek nem képeznek kivételt. Az amerikai hadsereg jelentős mértékben foglalkoztat magáncégeket egyes feladatok ellátására – például kutatás-fejlesztés, gyártási folyamatok, biztonságtechnika stb. Egy kutató szerint a bázis csupán 2 millió dollárnyi adóztatható bevételt vallott be a Lincoln megyei adóhatóságnak, ami ellenőrzés céljából képtelen volt a bázisra bejutni. A megye pár lakója szerint a bázis túl nagy terhet ró a megyére, nagyon kevés helyi lakost foglalkoztat (mivel az alkalmazottak nagy részét, úgy tűnik, chartergépekkel szállítják oda Las Vegasból), túlságosan sok földet sajátít ki és magasak a rendfentartással kapcsolatos költségek.

Senior Trend / U-2 program

A Groom Lake-et a második világháború alatt bombázási és tüzérségi lőtérnek használták, majd 1955-ig elhagyatott volt. Ekkor a Lockheed Skunk Works nevű kutatóintézete a hamarosan elkészülő U-2 kémrepülő kísérleti telepének választotta a helyszínt. A lapos tómeder ideális leszállópályának bizonyult a nehezen kezelhető gép számára, az Emigrant-völgy és az NTS közelsége pedig elrejtette a gépet a kíváncsi szemek elől.

Lockheed nekilátott egy ideiglenes bázis létesítésének. A tábor egy pár utánfutóból, műhelyből és szélvédte helyiségből állt. Az első U-2 1955 augusztusában szállt fel a Groom Lake medréből. 1956 közepétől a CIA irányítása alatt a gépek elkezdtek a Szovjetunió és más, hírszerzési szempontból fontos területek fölé repülni.

Mindeközben az NTS területén tovább folyt a légköri atomkísérletek sorozata. 1957-ben az U-2 bevetéseket többször megszakította az Operation Plumbbob névre keresztelt kísérletsorozat, amely során két tucatnyi atomtöltetet robbantottak fel. A Plumbbob-Hood robbanás során radioaktív csapadék hullott a Groom Lake területére, és a bázist átmenetileg ki kellett üríteni.

Az U-2 fő feladata a Szovjetunió fölé repülés volt, ezért nagyrészt a szovjet határ melletti légibázisokról működtették, például a törökországi Incirlikből és a pakisztáni Peshawarból.

A Blackbird program (OXCART / A-10 / A-11 / A-12 / SR-71)

Még az U-2 program befejezése előtt a Lockheed elkezdett a gép utódján dolgozni. A CIA megbízásából az „OXCART” program egy Mach 3-mal (a hangsebesség háromszorosával) repülő felderítőgép kifejlesztésével foglalkozott, amely később SR-71 Blackbird néven vált ismertté.

Az új gép repülési sajátosságai és karbantartási igényei jelentős infrastrukturális bővítéseket követeltek, így új épületeket húztak fel és a kifutópályát is kibővítették. Amikor 1962-ben felszállt az első A-12 Blackbird prototípus, a Groom Lake kifutópályája már 2600 méter hosszú volt és a bázison több mint ezer ember dolgozott. A bázison az üzemanyagtartályok és az irányítótorony mellett egy baseball-pálya is helyet kapott.

A bázis biztonságát is jelentősen növelték – a szomszédos Groom-medence kis bányáját bezárták, és a környező területeket katonai körzetté nyilvánították, ahol az arra tévedőket akár le is lőhették.

A Groom Lake bázisról szálltak fel a Blackbird változatai: az A-10, az A-11, az A-12, az RS-71 (amelyet a közhiedelemmel szemben Curtis LeMay tábornok, a légierő vezérkari főnöke nevezett át SR-71-re, és nem pedig egy elnöki tévedés eredménye volt), illetve a félbehagyott YF-12A vadászbombázó és a katasztrofális véget ért D-21 távirányítású repülőgép is.area-51-cover-up-plane-crash-wreckage_35808_600x450.jpg

A Have Blue / F-117 program

Az első lopakodó repülőgép prototípusa, az F-117-es kistestvére, a Have Blue 1977 végén szállt fel először a Groom Lake-ről. A szupertitkos prototípusok kipróbálását egészen 1981 közepéig folytatták, amikor is a kísérleti repülések helyet adtak az F-117A Nighthawk első szériájának. A berepülések mellett a Groom Lake bázison végezték el a lopakodó repülőgép radarprofiljának beállítását, a fegyverrendszer tesztelését és szintén itt történt az első operatív F-117-es egység pilótáinak kiképzése. Ezután a továbbra is nagyon titkos, de már aktív szolgáltatot ellátó F-117-esek a szomszédos Tonopah kísérleti lőterére települtek, majd onnan tovább a Holloman légibázisra.

Későbbi programok

Miután 1983-ban hadrendbe állították az F-117-esket, a Groom Lake programjai más irányban, de a korábbi intenzitással folytatódtak. A bázist és a száraz tómedren átvezető kifutópályát tovább bővítették, és a mai napig is repülővel szállítják oda Las Vegasból az ott dolgozókat. Az újabban készült műholdas fényképeket látva egyes elemzők úgy vélik, hogy a bázison nagyjából ezer ember él, és naponta körülbelül még ennyien járnak be Las Vegasból. 1995-ben a szövetségi kormány környező földterületeket sajátított ki, többek között azt a közeli hegységet is, ahol a Freedom Ridge névre hallgató pontról nyílt az egyetlen jól látható betekintés a bázisra.

A szóbeszéd szerint a Groom Lake bázison kísérleteztek a D-21 Tagboard távirányítású repülőgéppel, egy kisméretű, lopakodó VTOL csapatszállítóval, egy lopakodó robotrepülővel, illetve a bizonyítatlan létezésű Aurora hiperszonikus kémrepülővel.

Az amerikai légierő továbbra sem hajlandó megerősíteni vagy cáfolni a Groom Lake-et és az ottani eseményeket leíró találgatásokat.

Fontos és érdekes események a Groom Lake történetéből

* Kb. 1941 és 1945 között
o Két leszállópályát marnak a Groom Lake keleti részébe, egy nagyjából 1600 méter (5000 láb) és egy 2300 méter (7000 láb) hosszút. A kifutópályákat a közeli Nellis támaszponton állomásozó egységek landolási kiképzésére használják. A második világháború végétől a pályákat nem használják, állapotuk gyorsan leromlik.

* 1955.
o április: Kelly Johnson utasítására a Lockheed egyik berepülőpilótája, Tony LeVier egy eldugott, leszállópályának alkalmas helyszínt keres, ahol a U-2-vel kísérletezhetnek. LeVier megtalálja a Groom Lake-et, odaviszi Kelly Johnsont illetve a CIA egyik alkalmazottját. A Skunk Works irányítása alatt megkezdődik egy bázis felépítése.
o július: A "Ranch" munkálatai befejeződnek. A 800 000 dolláros költséggel épült bázison három hangár, egy irányítótorony, egy kantin, egy kifutópálya illetve számtalan lakóautó található. A Skunk Works burbanki létesítményéből az első U-2 július 24-én a indul el a bázisra, egy C-124-es szállítógép fedélzetén.
o augusztus: A Groom Lake bázisról felszáll az első U-2. Augusztus 19-én Eisenhower elnök aláírja a 10633-as számú elnöki rendeletet, amely első alkalommal korlátozza a Groom Lake feletti légteret. A négyszög alakú légtér az annak északnyugati sarkában található atomkísérleti telep (amelyet akkor a Las Vegas Project néven ismertek) légteréhez kapcsolódik és 9×16 km méretű.
o november: Egy C-54-es Burbankből a Groom Lake felé tartva a Mount Charlestonba csapódik. A fedélzetén utazó 9 civil és 5 katona közül senki nem éli túl.

* 1956.
o ősz: A SAC (Stragic Air Command, Stratégiai Légi Parancsnokság, a haderőnemektől független, az USA nukleáris csapásmérő erőit irányító parancsnokság) hat pilótája a Groom Lake bázison megkezdi kiképzését a U-2-vel.

* 1957.
o április 4.: Az első radarzavaróval felszerelt U-2 prototípus, a 341-es, berepülés közben Pioche közelében lezuhan, a pilóta életét veszti.

* 1958.
o június 20.: Roger Ernst belügyminiszter-helyettes aláírja az 1662-es számú közterületi utasítást, mely értelmében 15 540 hektár földerületre tiltja meg a belépést "… a nevadai kísérleti teleppel (NTS) kapcsolatban az Atomenergetikai Bizottság számára." Az észak-déli irányban 10 km, a kelet-nyugati irányban pedig 18 km hosszú négyszög az első olyan kisajátítás, mely a Groom Lake bázist veszi körbe. Ez egyébként szinte pontosan a már tiltott légtér alá esik. (Az USA Belügyminisztériuma nem az európai országokban megszokott feladatokat látja el, mivel a rendőrség, tűzoltóság, önkormányzati ügyek stb. az egyes államok hatáskörébe tartoznak. A szövetségi belügyminiszter a természeti kincsek, nemzeti parkok, indián rezervátumok stb. ügyeiért felel.)

* 1959.
o szeptember 21.: A USGS egy rutin térképészeti program részeként lefotózza a Groom Lake bázist. A 13-146 számú fényképet állítólag a mai napig meg lehet szerezni.
o november: Radarvisszaverődési kísérletekhez egy teljes méretű A-12 makettet szállítanak teherautóval a Groom Lake bázisra.

* 1960.
o szeptember: Nagy méretű földmunkák kezdődnek, hogy a Groom Lake bázis felkészülhessen a CIA A-12 OXCART programjára. Az építkezést csak 1964 közepére fejezik be, a már létező 1600 méter (5000 láb) hosszú kifutópályát november 15-ére 2800 méteresre (8500 láb) hosszabbítják meg.

* 1961.
o augusztus 11.: Hatályba lép az NTS és a Groom Lake feletti, R-4808-as légtérkorlátozás, a földfelszín és 20 000 méter (60 000 láb, FL600) között tilos a berepülés (akkoriban csak az U-2 tudott olyan magasra repülni – a ford.) A Groom Lake feletti tiltott légtér mérete nem változik.
o év vége felé: Robert J. Holburyt, a légierő ezredesét nevezik ki a Groom Lake bázis parancsnokává.

* 1962.
o év eleje: elkészül az ötmillió liter kapacitású üzemanyagtartály-rendszer
o január 15.: Az R-4808-as tiltott légtér méretét 40 x 36 km-re növelik. A bővítést azzal indokolják, hogy a légierőnek egy titkos program miatt azonnali sürgős szüksége van a légtérvédelemre. Ekkor jön létre a mai napig is fennálló tiltott légtérzóna.
o február 26.: A 121-es számú, első A-12 Blackbird megérkezik teherautón a Groom Lake bázisra.
o április 26.: A 121-es számú, első A-12 Blackbird felszáll a Groom Lake bázisról.

* 1963.
o február: A bázisra érkezik az első öt CIA-s A-12 pilóta: Collins, Ray, Skliar, Sullivan és Walter.
o május 24.: A 123-as számú A-12 egy Pitot-cső eljegesedése miatt a utahi Wendovertől 25 km-re délre lezuhan. Collins, a pilóta sikeresen katapultál.
o július 20.: Egy berepülés során az A-12 végre túllépi a 3 Mach-os sebességet.
o augusztus 7.: Az első YF-12A sikeresen felszáll a Groom Lake bázisról. Az YF-12A az A-12 alapján kifejlesztett Mach 3-as elfogóvadász volt.

* 1964.
o július 9.: A 133-as számú A-12 leszállás közben lezuhan. A pilóta, Park, 160 méter magasból katapultál.

* 1965.
o év eleje: Az OXCART programot befejezik. A bázis létszáma eléri az 1835 főt
o december 28.: A 126-os számú A-12 a felszállás után azonnal lezuhan. Vojvodich, a pilóta, katapultál.

* 1966.
o március 5.: A D-21 távirányítású repülő első szabad repülése. A gépet Point Mugu közelében indítják egy Groom Lake-ről felszálló Blackbirdről.
o július 30.: Egy D-21-est indítanak Point Mugu felett, de az nekicsapódik az indító, 135-ös számú A-12-nek és megsemmisíti. A legénység két tagja katapultál, de az egyikük megfullad, mielőtt kimenthetnék a tengerből. Innentől kezdve az összes tovább D-21-est B-52-es bombázókról indítják.

* 1967.
o évközben: A katonai hírszerzés, a Defense Intelligence Agency szerez egy MiG–21-est és kísérletezésre a Groom Lake bázisra szállítja. A program a Have Doughnut kódnevet kapja, és ezzel kezdetét veszi a MiG-gépekkel való kísérletezés, ami valószínűleg napjainkig is tart.
o január 5.: A 125-ös számú A-12 a Groom Lake bázistól 125 km-re keletre lezuhan, mert elfogyott az üzemanyaga. Ray, a pilóta, katapultál, de nem tud kiszabadulni katapultülésből és életét veszti.
o január 10.: Az SR-71 program érdekében leállítják az A-12 programot. A programváltás 1968 januárjára befejeződik.
o május 22.: Az első A-12-esek felszállnak a Groom Lake bázisról és a japán Okinawán található Kadena légibázisra indulnak. Ezzel kezdetét veszi a Black Shield, a gépek első operatív bevetése. A Black Shield keretében a gépek Észak-Vietnam felett végeztek felderítő repüléseket.

* 1968.
o június 21.: A Groom Lake bázisról felszáll a 131-es számú A-12, az utolsó ilyen típusú gép. Az egész A-21-es flottát ezután kivonják a forgalomból és titkos raktárakba szállítják.
o augusztus 28.: A USGS egy rutin térképészeti felméréssorozat részekén lefényképezi a Groom Lake komplexumot. Az azóta több helyen is publikált fényképet 1994-ben az amerikai kormány betiltotta.

* 1977.
o november 16.: Az 1001-es számú Have Blue, az F-117A lopakodó repülőgép prototípusa megérkezik a Groom Lake bázisra.
o december 1.: Felszáll az első Have Blue.

* 1978.
o május 4.: Az első Have Blue lezuhan, miután a futómű sérülése miatt nem tud leszállni.
o július 20.: Felszáll az 1002-es számú, második Have Blue prototípus.

* 1979.
o július 11.: A Groom Lake-től 60 km-re északnyugatra, hajtóműtűz miatt a második Have Blue prototípus is lezuhan.

* 1981.
o május: Az első szériagyártású F-117A tesztelés céljából szállítógépen érkezik a Groom Lake bázisra.
o június 18.: A 780-as számú első F-117A felszáll a Groom Lake-ről.

* 1982.
o február: Felszáll a Tacit Blue, az új generációs lopakodó technológiákat bemutató kísérleti gép.
o április: Az A-12 létezését végre feloldják a titkosítás alól.
o április 20.: A légierő hadrendbeállítási berepülései alatt lezuhan az F-117A-sorozat első szériagyártású gépe.
o október 15.: Az F-117A második szériagyártású gépével tovább folytatódik a légierő hadrendbeállítási tesztsorozata.
o év vége: Az első operatív lopakodó vadászgépraj a Groom Lake bázisról átköltözik a szomszédos Tonopah lőtérre.

* 1983.
o április 18.: Négy Greenpeace aktivista az 51-es körzettől nem messze délre halad el, miközben megpróbálnak belopakodni a nevadai atomkísérleti telepre.
o június: Felszáll az első HALSOL, egy nagy magasságban repülő, napelemes, távirányítású gép. A HALSOL program két hónapig tartott.

* 1984.
o március: A légierő fegyveres őröket helyez a Groom Lake-től északra és keletre elterülő, 36 000 hektáros nyilvános földterület minden bejáratához, így gyakorlatilag kiterjeszti a tiltott zóna határát. Az őrök az arra járókat arra kérik, hogy ne lépjenek be a területre, így hatásosan (bár valószínűleg törvénybe ütköző módon) megakadályozzák a bejutást az amúgy nyilvános területre.
o április 26.: Robert Bond tábornok életét veszíti, amikor a Groom Lake bázisról felszálló MiG–23-asa az NTS területén található Little Skill Mountain oldalába csapódik.
o augusztus: A márciusi területnöveléssel kapcsolatos kongresszusi meghallgatások során John Rittenhouse, a légierő képviselője azt állítja: bár a légierőnek nem volt felhatalmazása a földfoglalásra, a döntést nála sokkal magasabb szinten hozták. Részleteket csupán a nyilvánosság kizárásával tartott, zárt meghallgatáson mondana.

* 1985.
o évközben: A TACIT BLUE program véget ér.

* 1987.
o december: A Kongresszus végül is jóváhagyja és legitimizálja a légierő korábbi önkényes területnövelését.

* 1988.
o július 17.: A Groom Lake bázisról egy szovjet kémműhold által készített fénykép kerül nyilvánosságra. A képet a Popular Science tudományos havilap és az ufókutatással foglalkozó The Lazar Poster is leközli.

* 1993.
o október 18.: A légierő arról értesíti a szövetségi földhivatalt, hogy további 1600 hektár földterületet szeretne elfoglalni anak érdekében, hogy a nagyközönség a Freedom Ridge és Whitesides Peak néven ismert helyekről ne láthasson be a Groom Lake bázisra.

* 1995.
o április 10.: A Freedom Ridge és a Whitesides Peak többé nem látogatható, a tiltott zónába kerül, így a nagyközönség még távolról sem tekinthet be a Groom Lake bázisra.

* 1996.
o január: A Bechtel Corporation hadiipari cég állítólag elkezdte további 1600 méterrel (5000 lábbal) meghosszabbítani a második kifutópályát (14L – 32R).

Kapcsolódó témák:

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Eskadron -- new loved by jockeys all over the world

(CyberXVog, 2020.04.02 05:01)

Eskadron is one of the very appreciated equestrian brands in the entire world that specializes in the creation of top quality design clothing and equipment. This German concern was set by Pikeur wanting to fit with the jockeys' demands, who were looking for professional but also fashionable equestrian accessories. Thus, what makes Eskadron so special and why their selections are so popular among passengers?Eskadron -- why do bikers from all around the world love this new?
Eskadron has been extremely popular among horse-riding lovers for twelve or more years today. This new products are characterized by their own high quality attention for detail. Eskadron can also be valued for their unique viability, elegance, innovativeness of their own projects, modern layout, and also availability. The new offer includes both pro ones and items for recreational riders. Thus, you'll discover basic design clothes, expert equestrian, and various accessories necessary for your proper saddling of a horse. Eskadron offers saddle cloths, halters, rugs, bell boots for horses, boots, fly hats, bandages, but also hoodies, tshirts, breeches, even show jackets. All products come from the eu, which in addition verifies their quality.Eskadron's collections
Eskadron has many collections. Many are seasonal, others are constantly available in their offer. The most popular collections of this brand are:
Vintage Sports - launched twice a calendar year, this line is made up exclusively of horse equipment. Products using this collection are extremely easy, in standard soft colours but at precisely the same time quite tasteful.
Platinum - launches once a year for those who enjoy conventional solutions. You will mostly find black and gray shades combined with delicate graphic motifs.
Young Star - lineup for kids that begin their experience with horseriding. It's basic horseriding accessories in bright colors and exceptional designs.
Equestrian Fanatics - clothing line created for riders who like to stick out. Available jackets, hoodies, and backpacks successfully combine casual clothing with equestrianism.
Vintage offer - Their steady offer of clothing, equipment, and accessories. You can find products used for training and everyday rides but additionally elegant show clothing.

Eskadron can be a fresh used by riders from all around the globe. For the comfort of riding and safety both yours and your horse's, it is worth purchasing high quality articles, which will enable you to fully appreciate this sport that is exceptional.

Where can I download the full version of these books?

(Eddienum, 2020.03.30 23:53)

I am trying to find these books <a href=https://s3.amazonaws.com/pdf-epub/free/1788-text-classics.pdf>Ebook 1788: Text Classics online</a> <a href=https://s3.amazonaws.com/pdf-epub/online/le-violoniste-grands-formats-french-edition.pdf>Download ebook Le violoniste (Grands Formats) (French Edition) pdf</a> <a href=https://s3.amazonaws.com/pdf-epub/online/my-trip-to-antarctica.pdf>My Trip to Antarctica online</a> <a href=https://s3.amazonaws.com/kindle-pdf/read/human-factors-research-methods-and-applications-for-architects-and-interior-designers-advances-in-human-factorsergonomics-book-9.pdf>View Book Human Factors Research: Methods and Applications for Architects and Interior Designers (Advances in Human Factors/Ergonomics Book 9)</a> but found only a sample.
There are many different <a href=https://s3.amazonaws.com/pdf-epub/online/sitemap.xml>sitemap</a> , there are complete ones, but this one unfortunately is not.

how to get a boner 230 mg

(Brandonnax, 2020.03.30 02:33)

Hello there! <a href=http://erectionpills365.com/#dysfunction>little blue pill</a> good website.

online prescription drugs 466 mg

(Ronaldnow, 2020.03.29 09:57)

Hello there! <a href=http://canadianonlinepharmacyhq.com/#best-online-canadian-pharcharmy>rx online pharmacy</a> great web site.

how does viagra work 420 mg

(Brandonnax, 2020.03.29 04:30)

Howdy! <a href=http://erectionpills365.com/#viagara>ed pills</a> good web page.

medical web 434 mg

(Ronaldnow, 2020.03.28 22:12)

Howdy! <a href=http://canadianonlinepharmacyhq.com/#canadiandrugstore-com>top 10 online pharmacies</a> excellent website.

Get news in USA Mart

(getusaZek, 2020.03.25 15:30)

paranormalactivity.eoldal.hu 3 mg yellow xanaxxanax ansiolitico fa ingrassare <a href="https://xanaxnw.com/">buy xanax from europe</a> gabapentin taken with xanaxorganic xanax

dapoxetine 125 mg

(MichaelBiola, 2020.03.25 15:20)

Hi there! <a href=http://dapoxetine4.com/#buy-priligy-medication>generic priligy</a> good internet site.

buy dapoxetine online 390 mg

(MichaelBiola, 2020.03.25 04:17)

Hello there! <a href=http://dapoxetine4.com/#buy-priligy-no-prescription>priligy cheap</a> great web site.

canadian online pharmacy reviews 78 mg

(Michaelfog, 2020.03.24 02:31)

Hi! <a href=http://pharmacyreth.com/>usa pharmacy online</a> beneficial site.

go url 411 mg

(MelissaKoq, 2020.03.19 12:39)

Hello! <a href=http://canadianonlinepharmacyctbm.com/>http://canadianonlinepharmacyctbm.com</a> - full article very good internet site

cigna online pharmacy 52 mg

(Charlesenuth, 2020.03.19 05:48)

Hi! <a href=http://canadianonlinepharmacyctbm.com/>buying prescription drugs from canada</a> pharmacy classes online</a>

buy ed pills no rx 372 mg

(Jerrysep, 2020.03.18 07:34)

Hi there! <a href=http://buyeddrugs.com/>buy ed meds no prescription</a> buy ed pills <a href=http://buyeddrugs.com/>buy ed meds no prescription</a>

ed pills online 428 mg

(BrookeKud, 2020.03.17 12:31)

Hello! <a href=http://buyeddrugs.com/>http://buyeddrugs.com</a> - ed pills online excellent web page

Forex percentage rates

(ForexgyMN, 2020.03.16 01:58)

Celor mai buni ECN brokeri pentru automată tranzacționare-comerciale. https://currency-trading-brokers.com/forex-comparisons-ratings-reviews-romania.html

Привет дорогой друг, есть предложение!

(Gabrielsmozy, 2020.03.14 06:10)

Привет,
есть очень интересные сайты которые рекомендую посмотреть,
куча полезной информации и достойные темы! Заходи чувак и наслаждайся
просмотром

http://sibprofile.ru/include/pages/dizayn_interyera__1.html
https://www.politstudies.ru/index.php?page_id=461&id=1409&jid=1389&jj=&rub=ПРОСТРАНСТВО_КУЛЬТУРЫ
https://polisnew.isras.ru/en/index.php?page_id=453&id=3538&jid=5453&jj=
http://www.РѕСЃРѕС€8.СЂС„/forum/forum2/topic1648/
https://polisnew.isras.ru/index.php?page_id=453&id=3327&jid=1870&jj=85_en

nfp forex adalah

(ForexpaB, 2020.03.09 17:30)

forex.com.mx https://currency-trading-brokers.com/forex-comparisons-ratings-reviews-united-kingdom-australia-new-zealand.html

http://bdnewsreviews.co/

(RobertSmect, 2020.03.08 17:35)

<a href=http://bdnewsreviews.co/>http://bdnewsreviews.co/</a>

Нужна срочно помощь.

(MiguelDrync, 2020.03.06 00:52)

Добрый вечер,
господа нужна помощь по поиску
музыки, всегда скачивал мп3 в одном месте, теперь хочу пополнить свою
коллекцию музыки может чем то новым.


https://msound.club/sitemap.xml
<a href=https://msound.club/>скачать mp3 бесплатно</a>

buy priligy online 112 mg

(KatelynKna, 2020.03.04 09:22)

Howdy! <a href=http://dapoxetine4.com/>http://dapoxetine4.com</a> - buy priligy online great internet site


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27

Következő »